Péter Korniss a Marián Pauer: fotografické pookriatie nad pešťbudínskym Dunajom

hlavná foto
Trvanie: 16.01.2018
Miesto: Galéria Várfok 19
Mesto/obec: Budapešť
Štát: Maďarsko

Sugescia tichej uličky Várfok, učupenej pod majestátom Budína, je chytľavá v tejto časti veľkomestskej Budapešti. V nenápadnej monotónnej šedi sa nemožno nedotknúť zrakom, ale aj rukami, originálnej pozvánky do domu číslo 19. Už po vstupe do ulice aj náhodného návštevníka k tomu nabádajú vkusne riešené trojuholníkové banery, pôsobiace sťaby neodmysliteľné vyšperkovanie stromoradia. Významovosť fotografie vo verejnom priestore je príznačná pre našu súčasnosť, v tomto prípade však okrem účelnosti, na konci ktorej je dvojkrídlový presklený vchod do Galérie 19, teda Galérie Várfok, je ešte čosi viac. Fotografický príbeh Pétera Kornissa, jednej z kľúčových osobností Várfoku, maďarského fotografa svetového formátu a nesporného lídra nadčasovej dokumentárnej, sociálnej a umeleckej fotografie v krajine našich južných susedov.

Marián Pauer, špičkový slovenský teoretik fotografie a niekoľko desaťročí pozoruhodný a aj originálny kurátor mnohých výnimočných fotografických výstav a projektov, si na nudu sťažovať nemôže. Príbeh za príbehom, kniha strieda knihu, vernisáž sa prepletá s finisážou. Čo lepšie v ponovoročnom "fotorozjímaní" môže človeka jeho rangu v tom najlepšom postihnúť, ak nie pozvanie od jeho maďarského priateľa, s ktorým ho spojili cesty v Prahe. Tu sa totiž pred 12 rokmi po prvý raz stretli v odbornej porote Czech Press Photo. Zafungovala doslova fotochémia, a tak odvtedy sú skvelými priateľmi. Dokonca keď si píšu maily, jeden druhého oslovuje vzácnym slovom "brat".

"Keď som videl svojho času jeho práce, v mnohom mi pripomína Martina Martinčeka. Témou, videním sveta, ktorý vie byť vo svojej milosti aj krutý, a naopak," odhaľoval mi Marián Pauer zlomky motivácie, prečo mu imponoval Péter Korniss, iba pár minút predtým, čo vlak zastavil na stanici Nyugati. Zobrazovanie nevšedností ľudskej všednosti v neúprosnej výpovedi času, pomyslel som si v duchu čo spájajú fotografie Kornissa a Martinčeka v humanizácii spoločenstva cez prizmu fotoobjektívu. Po pár krokoch sa Korniss s Pauerom objímali so zvlhčenými očami naozaj ako bratia.

Pred čochvíľa piatimi rokmi sa stretli ešte v triumviráte. To keď Marián Pauer v legendárnom "véčkarskom" Dome umenia na bratislavskom Námestí SNP uvádzal v apríli 2013 mimoriadne pôsobivý projekt výstavy KK: Kállay - Korniss. Na slovenskú legendu si cestou v električke mohli obaja už ba zaspomínať. Rovnako ako aj na ich spoločné debaty v komisii Czech Press Photo. Na každého si totiž postupne vyčkali nové výzvy. Pre Pétera Kornissa vari najpozoruhodnejšou bol rok 2017, keď si v auguste zapísal ôsmy krížik. A od októbra rovnakého roku k nemu poctu - grandióznu prierezovú výstavu v Maďarskej národnej galérii. Práve v nej vyvrcholil neobyčajne príjemný deň Mariána Pauera s Péterom Kornissom. Pravda, nemenej skvelý fotograficko-spoločenský predkrm nás čakal práve v Galérii 19 na ulici Várfok.

Vchádzame.

Veľkorysé priestory, dramaturgicky zaujímavo prezentovaná výstava Pétera Kornissa, časť z jeho reprezentatívnej ponuky fotokumštu, ktorý s vďačnosťou prijímajú stovky, tisícky návštevníkov v jednom z výstavných krídel Maďarskej národnej galérie. (Bolo mimoriadne príjemné ocitnúť sa v kruhu ľudí obdivujúcich nielen Kornissovo umenie, ale aj jeho priateľskosť a láskavú bezprostrednosť. Ako mu len zaihrali iskry v očiach, keď ho mladá rodinka uprostred našej vravy poprosila o spoločnú fotografiu s ich maličkou dcérkou, vykláňajúcou sa z kočíka...). Galéria, akú by ste v Bratislave márne hľadali.

Nuž, Maďari si vedia uctiť a zajedno aj osláviť tých, pred ktorými sa aj v Európe patrične skláňajú, napadne človeku nevdojak.  Avšak nielen iba atmosféra, kustódi umenia a umelci, ale aj príjemní ľudia, spoločníci a manažéri, ktorí sa nám počas návštevy venovali či sa iba mihli v priestore, aby so sebou niesli aj lahodnú vôňu kávy - to všetko násobilo nevšednosť okamihu stretnutia a debaty dvoch priateľov. Nevraviac už o tom, keď Marián Pauer vybral trojkilové ovocie svojho intenzívneho ročného snaženia - Najkrajšiu knihu roka 2017 na Slovensku, jeho výpravnú monografickú obrazovú publikáciu Karol Plicka, a podpisom spečatil dar pre Pétera. Medzitým prichádzajú do galérie ďalší hostia, priatelia, novinári. Péter si musí organizovať čas, keďže naraz prejavili záujem o interview reportéri časopisu Forbes aj denníka Nemzeti Sport.Stíha. Napriek 80 rokom je svižný, svieži, v kondícii. Vraj aj preto, ako sa priznal, že pravidelne chodí do plavárne. Najlepší relax.

Nastal čas listovania, otázok, vysvetľovaní. Maďarskí priatelia boli knihou o Karolovi Plickovi uchvátení, a tak im Marián div nie stranu po strane objasňoval miesto a polohu objektov, príbehy ľudí, ktoré učarili pánovi profesorovi. Prirodzene, že Marián Pauer nevynechal dobre mienené rady na otázku, čo by im poradil pri návšteve Slovenska, ale skôr z malých miest... Bardejov, Levoča, Banská Štiavnica, Skalica... Úprimne im rozširoval obzor o lákavosti malebných slovenských miest s neobyčajnou patinou histórie. Aby vzápätí prijal dar svojho priateľa - obrazovku z roku 2017 zostavenú z fotografií, ktoré prezentuje na výstave v Maďarskej národnej galérii. Práve v historickej obrazárni v Budíne sme si prečudesne užili dramaturgicky veľkoryso nainštalovanú prierezovú výstavu Pétera Kornissa.

Vskutku skvelý deň. Zážitkový.

 

X                                    X                                      X

 

O tom, že Péter Korniss je výnimočnou postavou v maďarskej fotografii, niet pochýb. Z repertoáru jeho jedinečných prác a fotosérií nie je veru ľahké vybrať práve takú, ktorá by v úplnosti charakterizovala nosnú tému jeho tvorby. A predsa. Marián Pauer v sprievodnom bulletine vydanom pri príležitosti výstavy KK: Kállay - Korniss v apríli 2013 v Bratislave, napísal: "Korniss si získal medzinárodné renomé najmä cyklom Hosťujúci robotník z konca sedemdesiatych rokov minulého storočia. Príbehom, ktorý sa mohol odohrať kdekoľvek na starom kontinente. Na tomto cykle pracoval desať rokov, aby vo fotografickej eseji zachytil rozporný život vidiečana, ktorý štvrť storočia, päť dní v týždni pracuje v plynárenskej spoločnosti ako človek bez mena v desiatky kilometrov vzdialenom cudzom meste. Žije tam v maringotke, stravuje sa narýchlo v bufetoch, aby sa cez víkend vrátil vlakom do svojej dediny, kde má svoju rodinu, svoj dom, kde je opäť váženým občanom."

Iný rozmer tvorby v tom najlepšom postihol a zastihol Pétera Kornissa na začiatku tohto milénia, keď sa začal venovať tradícii - betlehemcom. Teda zvykom, ktoré moderný život vytláča na perifériu záujmu súčasníkov. V uponáhľanom svete akoby pre ne nezostávalo miesto ani čas. Výstižne o tom píše práve Marián Pauer: "V neľahkom živote minulých generácií nechýbala túžba po kráse. Aj keby na chleba nebolo, na kroji, v ktorom sa chodilo v nedeľu do kostola, nesmela chýbať parádna výšivka, ornament. Korniss to vnímal a všetko citlivo zaznamenával  ako nevtieravý, pokorný pozorovateľ života obyčajných ľudí. Jeho fotografie sú holdom ľudskosti, človečine."

 

KTO JE PÉTER KORNISS

Narodil sa v Kolozsvári (Cluj, Rumunsko) 4. augusta 1937. V Budapešti žije od roku 1949. Pracoval pre veľa medzinárodných magazínov vrátane National Geographic, GEO Magazín, Fortune, Time a Forbes. Vydal 21 kníh. Ako dokumentárny fotograf strávil vyše 45 rokov zaznamenávaním vytrácajúceho sa vidieckeho spôsobu života a kultúry.

Od konca sedemdesiatych rokov pôsobil celé desaťročie ako dochádzajúci pracovník s fotoaparátom. Z tvorby počas týchto dekád vydal dôležitejšie knihy vrátane: Nebeský ženích (1975), Plynúce časy (1979), Hosťujúci robotník (1988), Inventúra – Obrazy z Transylvánie (1998) a Oddanosť (2008). Jeho snímky môžete nájsť v nasledujúcich zbierkach: Maďarské fotografické múzeum (Kecskemét), Múzeum Nicephora Niépca (Francúzsko), Národné múzeum fotografie, filmu a televízie (Veľká Británia).

Je členom poradného zboru World Press Photo (Amsterdam) a Nadácie W. Eugena Smitha (USA). Od roku 2007 je zakladajúcim členom Svetovej fotografickej akadémie SONY (Veľká Británia). Výstavy jeho fotografií sa uskutočnili v početných galériách a múzeách 16 krajín. V roku 1975 mu udelili Cenu Bélu Balázsa, v 1999 Kossuthovu cenu a v 2004 Pulitzerovu pamätnú cenu.

 

ĽUDO POMICHAL

Budapešť - Bratislava, január 2018

FOTO: ĽUDO POMICHAL

Fotogaléria

Počet zobrazení: 464x



Prihlásenie



  • Pamätná izba v dome Martina Jonáša insitného maliara Kovačica - fotografia
  • Pamätná tabula na dome Martina Jonáša insitného maliara Kovačica - fotografia
  • Insitné umenie Kovačica - fotografia
  • Insitné umenie Zuzana Chalupová Kovačica - fotografia
  • Zuzana Vereská insitná maliarka Kovačica - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Prijatie krajanov o prezidenta Slovenskej republiky - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - Justin Topoľský - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Pavol Hlásnik - Zväz Čechov a Slovákov v Rumunsku - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dušan Mikolaj - pamätný deň zahraničných Slovákov 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Milina Sklabinska - riaditeľka Ústavu pre kultúru Vojvodinských Slovákov - fotografia
  • Dušan Klimo - bývaly predseda Svetového združenia Slovákov v zahraničí - fotografia
  • Základný kameň pre pomník slovenského vysťahovalectva - Sad Janka Kráľa Bratislava - fotografia
  • Nadja Hammamberg - Slovenka žijúca vo Švedsku - fotografia
  • Milan Vetrák - predseda Úradu pre Slovákov žijúci v zahraničí - fotografia
  • Daniel Compagnon - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  • Marián Tkáč - predseda Matice slovenskej - fotografia
  • Pamätný deň zahraničných Slovákov 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Pavol Podolay - Slovák žijúcic v Nemecku - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  • Ján Zoričák - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  • Ján Zoričák - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  • Ján Zoričák - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  • Vlastimil Fabišík - Folklórny súbor Púčik Brno - fotografia
  • Jánošíkov Dukát - Česká republika - fotografia
  • Jánošíkov Dukát - Česká republika - fotografia
  •  - fotografia
  • Rastislav Blažek - predseda Slovenské centrum Írsko - fotografia
  • Zbor poradcov predsedu ÚSŽZ zo zahraničia - fotografia
  • Pamätná tabula - gymnázium v Báčskom Petrovci - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  • Dolnozemský jarmok v Bratislave 2011 - fotografia
  • Kvetoslava Benková - koncert v Slovenskom rozhlase Bratislava - fotografia
  • Božena Farhart - Slovenka žijúca v Libanone - fotografia
  •  - fotografia
  • Krajanská nedeľa Detva 2011 - fotografia
  • Krajanská nedeľa PFS Detva 2012 - fotografia

Naši partneri:



Domov / O portáli / Mapa stránok / Registrácia / Kontakt

Copyright © 2011-2018 USZZ Všetky práva vyhradené
Stránky vytvoril a prevádzkuje Creativ line