...a potom prišiel Paľo Bielik

hlavná foto
Trvanie: 05.12.2018
Miesto: Denník PRAVDA
Mesto/obec: Bratislava
Štát: Slovensko

Storočnica Československa je aj storočnicou československej kinematografie. Denník PRAVDA každý týždeň pripomína jej významné filmy a osobnosti. Režiséra a herca Paľa Bielika priblížil kultúrny publicista Matúš Kvasnička.

Obrovská popularita, ktorú Paľovi Bielikovi prinieslo účinkovanie v Jánošíkovi (1935) režiséra Martina Friča, nemala dovtedy na Slovensku obdobu. „Zjavením sa fotogenického, fairbanksovsky mrštného Paľa Bielika na striebornom plátne mala odrazu i slovenská vizuálna kultúra to, čo jej doteraz chýbalo a čo ešte v dvadsiatych rokoch minulého storočia považovala časť kritiky za kľúčový deficit prípadných iniciatív za slovenský film. Mala odrazu svoju vlastnú ,svetochýrnu filmovú hviezdu',“ píše v monografii Paľo Bielik a slovenská filmová kultúra Petra Hanáková s tým, že slovenský film získal v Bielikovi svojho Douglasa Fairbanksa či Johnnyho Weissmüllera.

 „Zmienka o Weissmüllerovi v tejto súvislosti nie je náhodná. Bielik je totiž podobne telesnou, senzuálnou, doslova nahou filmovou hviezdou ako v tom čase populárny predstaviteľ filmového Tarzana. Je rovnako vyšportovaný, statný a akrobaticky zdatný a takisto má jednoduchý pôvod,“ píše Hanáková a spolu s filmovým historikom Ľubošom Bartoškom dodáva, že hoci československá filmová kultúra mala napomádovaných milovníkov, charakterových hercov aj komikov, tento typ do istej miery exotickej filmovej hviezdy nepoznala.

Čapek videl Tarzána

Paľa Bielika, ktorý s herectvom začínal ako ochotník, objavil pre film Karol Plicka. Odporučil ho režisérovi Martinovi Fričovi, ktorý hľadal herca pre úlohu Jánošíka. Toho chcel pôvodne nakrútiť práve Plicka. Po úspechu Fričovej verzie sa Bielik rozhodol zanechať prácu četníka a venovať sa herectvu. Zmluvu s Lloyd-filmom mal, potreboval však úlohu. A tak sa z Čapkovho Hordubala, ktorého filmovú adaptáciu pripravoval Martin Frič, stali Hordubalové. Postavu Hordubala nemohol mladý Bielik hrať, preto protagonistovi do scenára pripísali brata. „Prosil som vtedy podnikateľov, aby Bielika v Hordubaloch neobsadzovali, že tým jemu aj filmu ublížia. Bielik si zasluhoval po Jánošíkovi, aby sa našiel námet priamo pre neho, na ktorom by sa mohol naplno uplatniť. Nepresadil som to,“ cituje Friča Miloš Fiala v knihe Muž, který rozdával smích.

Hoci pripísaný brat ublížil komplexnosti hlavnej postavy v podaní Jaroslava Vojtu, Hordubalové (1937) mali úspech aj vo svete, napríklad na festivale v Benátkach, kde ich podľa Fialu zaujalo aj exotické prostredie. Čapek o druhom, pripísanom filmovom bratovi hovoril podľa Fialu ako o „Tarzánovi“. Filmové úspechy však Bielika doviedli na dosky Slovenského národného divadla, kde pôsobil v rokoch 1939 až 1942, potom z javiska a spred kamery prešiel za kameru, keď v spoločnosti Nástup pôsobil ako scenárista a režisér. Aj tu bol priekopníkom, tentoraz populárno-vedeckej tvorby.

Zábery z Povstania zakopali na cintoríne

Ako filmár sa Bielik pripojil aj k Slovenskému národnému povstaniu. „Spolu s ďalšími štyrmi kolegami (…) ignorujú telefonický príkaz z Bratislavy stiahnuť sa z povstaleckého územia, kradnú nevyhnutnú filmovú techniku i zostávajúci filmový materiál a prihlasujú sa na vojenskom veliteľstve v Banskej Bystrici, kde sa dávajú k dispozícii ako frontoví filmoví reportéri,“ píše Petra Hanáková. Filmárom sa podarilo dostať priamo do ohniska bojov a z tesnej blízkosti skúmať priebeh Povstania. Nakrútený materiál ochránili pred zničením tak, že ho zakopali na cintoríne v Ponikách. Neskôr z časti materiálu spolu s dokrútkami vznikla dokumentárna snímka Za slobodu (1945).

Prvý slovenský hraný film po vojne, adaptáciu Stodolovej Bačovej ženy pod názvom Varúj…! nakrútil ešte Frič v spolupráci s Bielikom. Prívlastky prvý a slovenský mala však v českej tlači aj prvá Bielikova samostatná hraná snímka, epos z obdobia SNP Vlčie diery (1948). Nakrúcalo sa v „najmenších ateliéroch na svete“, takzvaných vreckových. „Vzájomne protirečivé a poprepletané osudy štyroch bratov obsahujú okrem dramatických a akčných prvkov vierohodné psychologické zázemie a cit pre rozprávačské umenie,“ píše Václav Macek v Dejinách slovenskej kinematografie. Ako dodáva, hoci niektoré epizódy pôsobia dnes komicky, „vznikol film, ktorý na dlhé roky znamenal najvýraznejší čin v slovenskej hranej tvorbe“. Petra Hanáková si v Bielikovej monografii všíma aj to, ako Vlčie diery, ktoré vznikli iba krátko po Povstaní, spoluvytvárali jeho ikonografiu.

Snímka, do ktorej Bielik obsadil Betu Poničanovú, Jozefa Budského, Mikuláša Hubu, Ladislava Chudíka, Magdu Husákovú či Františka Dibarboru ako veliteľa esesákov, mala aj divácky úspech. Petra Hanáková uvádza, že namiesto bežných dvoch-troch týždňov v premiérovom kine ju bratislavské kiná premietali 12 týždňov. Dodnes patrí k divácky najúspešnejším slovenským filmom. „Paľo Bielik vtedy dominoval v slovenskom filme ako prakticky jediný človek, ktorý mal schopnosti režiséra a talent,“ spomínal na toto obdobie niekoľkých rokov po druhej svetovej vojne v projekte Filmovej a televíznej fakulty VŠMU Oral history dramaturg Albert Marenčin. „Bol dominantnou postavou až do príchodu generácie 60. rokov.“ A mal aj privilegované postavenie, ako prvý skúšal na svojich filmoch najnovšie technické výdobytky.

 

CELÝ ČLÁNOK ČÍTAJTE

NA PORTÁLI  DENNÍKA PRAVDA

https://kultura.pravda.sk/film-a-televizia/clanok/493492-a-potom-prisiel-palo-bielik/

 

Počet zobrazení: 18x



Prihlásenie



  • Pamätná izba v dome Martina Jonáša insitného maliara Kovačica - fotografia
  • Pamätná tabula na dome Martina Jonáša insitného maliara Kovačica - fotografia
  • Insitné umenie Kovačica - fotografia
  • Insitné umenie Zuzana Chalupová Kovačica - fotografia
  • Zuzana Vereská insitná maliarka Kovačica - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Prijatie krajanov o prezidenta Slovenskej republiky - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - Justin Topoľský - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Pavol Hlásnik - Zväz Čechov a Slovákov v Rumunsku - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dušan Mikolaj - pamätný deň zahraničných Slovákov 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Milina Sklabinska - riaditeľka Ústavu pre kultúru Vojvodinských Slovákov - fotografia
  • Dušan Klimo - bývaly predseda Svetového združenia Slovákov v zahraničí - fotografia
  • Základný kameň pre pomník slovenského vysťahovalectva - Sad Janka Kráľa Bratislava - fotografia
  • Nadja Hammamberg - Slovenka žijúca vo Švedsku - fotografia
  • Milan Vetrák - predseda Úradu pre Slovákov žijúci v zahraničí - fotografia
  • Daniel Compagnon - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  • Marián Tkáč - predseda Matice slovenskej - fotografia
  • Pamätný deň zahraničných Slovákov 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Pavol Podolay - Slovák žijúcic v Nemecku - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  • Ján Zoričák - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  • Ján Zoričák - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  • Ján Zoričák - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  • Vlastimil Fabišík - Folklórny súbor Púčik Brno - fotografia
  • Jánošíkov Dukát - Česká republika - fotografia
  • Jánošíkov Dukát - Česká republika - fotografia
  •  - fotografia
  • Rastislav Blažek - predseda Slovenské centrum Írsko - fotografia
  • Zbor poradcov predsedu ÚSŽZ zo zahraničia - fotografia
  • Pamätná tabula - gymnázium v Báčskom Petrovci - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  • Dolnozemský jarmok v Bratislave 2011 - fotografia
  • Kvetoslava Benková - koncert v Slovenskom rozhlase Bratislava - fotografia
  • Božena Farhart - Slovenka žijúca v Libanone - fotografia
  •  - fotografia
  • Krajanská nedeľa Detva 2011 - fotografia
  • Krajanská nedeľa PFS Detva 2012 - fotografia

Naši partneri:



Domov / O portáli / Mapa stránok / Registrácia / Kontakt

Copyright © 2011-2018 USZZ Všetky práva vyhradené
Stránky vytvoril a prevádzkuje Creativ line