Silvia Vršková: Tanečnica z Lúčnice vykúzlila Messiho finty

hlavná foto
Trvanie: 06.10.2020
Miesto: Denník PRAVDA
Mesto/obec: Bratislava
Štát: Slovensko

Folklór mala v krvi. Stala sa z nej tanečnica z Lúčnice. Ale už v osemnástich, s tínedžerskou odvahou, vyrazila do veľkého sveta. A pretancovala sa k skvelej kariére. Zažila kúsok slávy na Broadway - vo Fidlikantovi na streche i v Anjeloch v Amerike. Otvorili sa jej dvere do Metropolitnej opery v New Yorku. Účinkovala vo veľkolepom programe Celine Dion či v šou inej speváckej divy Glorie Estefan. Vystupovala na udeľovaní Oscarov v Los Angeles. Zažiarila v chýrnom Cirque du Soleil. Tanečná svetobežníčka Silvia Vršková (43) zavítala po dlhom čase na Slovensko. Stretol sa s ňou MICHAL ZEMAN, publicista denníka PRAVDA, a teda, celkom prirodzene, vzniklo pôsobivé interview, ktoré sprostredkúvame aj návštevníkom portálu SLOVENSKÉ ZAHRANIČIE.

Vraj ste už ako malá túžili stať sa tanečnicou…

Snívala som o tom od desiatich rokov. Moji rodičia tancovali v SĽUK-u, chodila som sa na nich pozerať, vyrastala som v tomto prostredí. Keď som mala pätnásť, začala som tancovať v Lúčnici.

U konkurencie?

SĽUK bol profesionálny súbor. Prijali ma na Hudobné a tanečné konzervatórium, kde som sa venovala aj baletu. Nepodceňujem ho, považujem ho za základ v tanečnej príprave, ale mne sa zdal príťažlivejší folklór. Dôležité bolo, že v Lúčnici som mohla pôsobiť aj popri škole.

Bolo náročné spojiť štúdium s tancovaním?

Folklór mi vždy sedel. Až som mala pocit, že v ňom nemusim príliš makať. To boli gény. Mala som ho v tele. Pán profesor Štefan Nosáľ mi dal šancu v programe, v ktorom som stvárňovala mak, tak sa to číslo aj volalo. V jednom predstavení v bratislavskom Istropolise sedela v hľadisku zástupkyňa špičkového tanečného súboru Het International Dance z Holandska. Po ňom som dostala od nej ponuku.

Potešila vás?

Mala som len pätnásť… Najskôr musím zmaturovať, potom sa uvidí, zareagovala som. Keď som dovŕšila osemnásť, chcela som pokračovať v SĽUK-u. Ale v tom čase z neho odchádzal Juraj Kubánka, výnimočný choreograf, ktorého som obdivovala a vždy som s ním túžila spolupracovať. Patril do absolútnej špičky, mám pocit, že také choreografie sa dnes už nerobia. Rozhodla som sa, že idem do Amsterdamu. Domov som sa už nevrátila.

Nechodili ste na Slovensko ani na dovolenku?

Len veľmi málo a nakrátko. Zavše som navštevovala mamu, ale často cestovala aj ona za mnou. Aj na zopár týždňov. Videla ma vo všetkých mojich programoch.

Váš tanečný záber bol široký. Čomu ste sa venovali v Holandsku?

Výlučne folklóru. Zo všetkých kútov sveta. Práca ma bavila, okolo mňa boli špičkoví tanečníci, vydržala som tam dva roky.

Veľkú kariéru ste potom zažili najmä v Amerike. Čo vás motivovalo vybrať sa za oceán?

 Cítim sa dobre všade tam, kde mám priateľov. A mám ich dosť na celom svete. 

Z Holandska sa mi odchádzať nechcelo. Presvedčil ma otec. Žil v USA, emigroval tesne pred revolúciou v roku 1989. Vedel, že ak prídem za ním pred 21. narodeninami, dostanem zelenú kartu. New York si ma okamžite získal. Svojou energiou, atmosférou, frmolom, ktorý tam vládol. To je mesto, kam patrím, vravela som si. Lákal ma moderný tanec. Videla som vystúpenie tanečníkov v štýle alvin ailey. Toto chcem skúsiť, povedala som hneď otcovi. Išla som na konkurz a získala som štipendium na prestížnej Alvin Ailey School.

To bolo hneď na začiatku splnenia sna?

Samozrejme, bola som nadšená. Ale keď sa teraz obzriem, mám pocit, že to som nebola ja. Som rada, že som si vyskúšala rôzne tanečné štýly. Napríklad na Brodway sa mi choreografie zdali zavše príliš preafektované, ale musím uznať, že niektoré boli skoro dokonalé. Keby som si vedela už na začiatku vybrať, určite by som sa venovala izraelskému modernému tancu, ktorý reprezentuje Batsheva Dance Company. V tomto štýle som sa našla. Bol to však vývoj, k tomu som sa dopracovala postupne.

Veľa sa odvíja od povahy. Chcela som sa učiť, skúšať nové veci. Chodila som na otvorené konkurzy, na ktorých sa často zišlo aj tisíc ľudí. Nikdy som nedostala prácu len na základe mena. Deje sa to aj v Amerike. Vedia o niekom, že je výborný tanečník a zoberú ho bez konkurzu. Také šťastie som nikdy nemala, nebola to moja cesta. Mňa v Amerike nik nepoznal. Až posledné dva roky som mala svojho agenta.

Napriek tomu sa vám otvorilo veľa výnimočných príležitostí. Ktorú si najviac ceníte?

Pre mňa bola dôležitá kreativita. Cením si, že som sa vždy dokázala prispôsobiť a zvládnuť rôzne žánre. Teší ma, že som účinkovala v rôznych programoch, vedela sa adaptovať, spoznala množstvo ľudí a aj prostredí. Keď som bola niekde dlhšie, po roku som už bola nepokojná. Bála som sa stereotypu. To všetko má svoje plusy i mínusy.

V čom je to dobré a v čom zlé?

Tí, čo účinkujú v programe Cirque Soleil mnohé roky, vypracujú sa vo svojej špecializácii na absolútnu špičku. Mňa hnevalo, že k dokonalosti zväčša nič nedotiahnem. Viem z každého čosi. Moja všestrannosť ma teší, ale v istom zmysle aj trápi. Musím dodať, že v Amerike je práve toto trend. Majitelia by mali najradšej ľudí, ktorí zatancujú všetky štýly, k tomu zaspievajú a ešte aj zvládnu premety a akrobaciu. Zaplatia len jedného človeka. Namiesto troch. Mne sa zdá, že tento prístup vyznieva zavše príliš remeselne a hrozí, že skĺzne do povrchnosti.

Najdlhšie ste vydržali v lukratívnom programe Celine Dion. Táto práca vás nikdy neomrzela?

Neraz sme si so smiechom vraveli, že keď si chudobný umelec, to je to pravé, skutočné, poctivé umenie… Mala som 25 rokov a na veľa vecí som sa pozerala inak ako teraz. Šou Celine Dion bola výpravná, ale nebolo to všetko podľa môjho gusta. New York som vymenila za Las Vegas. To bol prvý šok, New York bol umelecky živý, pestrý, bohatý i otvorený, plný tanečnej rôznorodosti… Tým ma očaril. Vo Vegas, postavenom na púšti, mi všetko pripadalo gýčové a komerčné, samé herne a kasína a dve cirkusové scény, nič viac.

Strávili ste však v programe The Brand New Day dlhých päť rokov…

V tom čase sme bežne chodili na rôzne konkurzy, skúšali sme šťastie. Brala som ich vždy trochu z nadhľadu, ako zábavu. Tento trval aspoň desať hodín, chceli odo mňa, aby som niečo zatancovala i zaspievala. Nepoznala som nijakú pesničku po anglicky, spomenula som si len na jedinú – z Titanicu. Ten film som krátko predtým videla.

Zabralo, že ste si vybrali pieseň Celine Dion?

Neviem, ale vôbec som netušila, že sa uchádzam o miesto v jej šou a úplne ma zaskočilo, že tá práca bude v Las Vegas. Až neskôr som sa dozvedela, že takýchto konkurzov bolo na celom svete veľa, bežali celý rok a z nich vybrali šesťdesiat tanečníkov.

Spoznali ste sa so slávnou speváčkou aj bližšie?

Na kávu sme spolu nechodili. Bola však milá i pozorná, najmä spočiatku robila pre nás párty, na ktorých sa sama zúčastnila, dávala nám pravidelne nejaké darčeky. Neskôr jej zomrel otec a ťažko sa s tým vyrovnávala, bývala smutná, chodila medzi nás menej. Bola prvá, ktorá mala takýto typ programu v Las Vegas, veľkú šou spojenú s tancom, príťažlivou choreografiou, na úžasnej scéne. Bol to zlom, po nej s tým prišli ďalšie hviezdy – Cher, Shena Twain, Britney Spears, Elton John… Celinin program bol napokon asi najlepšia práca, ktorú som kedy mala.

V čom bola výnimočná?

To, že som tam vydržala päť rokov, bola zásluha skvelej partie tanečníkov. Aj po mnohých rokoch sme zostali výbornými priateľmi. Asi aj preto, že vo Vegas nebolo veľmi čo robiť. Celine mávala vystúpenia každý deň, s výnimkou pondelka a utorka, vtedy sme mali voľno. Chodili sme spolu na rôzne výlety a aby sme sa nenudili, sami sme si vymýšľali rôzne programy a aj sme s nimi vystupovali pri rôznych príležitostiach.

Vy ste v tom čase upútali aj inú známu speváčku…

Jeden mesiac v roku mala Celine dovolenku. Majitelia však chceli naplno využívať scénu a v tom období pozvali Gloriu Estefan. Tá si z nášho početného tanečného súboru vybrala do svojho programu štyroch chalanov a tri dievčatá, medzi nimi aj mňa. Bola som nadšená, milujem latinské tance a najmä salsu. Programy s Gloriou ma veľmi bavili. Poskytla nám obrovský priestor, boli sme na scéne vždy hodinu a pol.

Výnimočná šanca sa vám naskytla na Brodway vo Fidlikantovi na streche. Aj k nemu ste sa dostali po konkurze?

V Montreale sme sa začali chystať na pôsobenie v Monacu. Bola to objednávka priamo od monackého kniežaťa. Ešte predtým som stihla konkurz na Brodwayi. Po zopár kolách ma vybrali na mesačný finálový workshop. Ten som už musela odmietnuť, lebo som sa venovala príprave nového programu. Ešte raz mi zavolali a chceli, aby som poslala nahrávku. Na acapellu som zanôtila Kdes holubičko letala a kúsok z Aidy. Neverila som, že mám šancu. Zo sedemsto kandidátok vybrali dve. Keď mi volali, že ma berú, nezmohla som sa na slovo. Rozplakala som sa do telefónu…

 

Na snímke vo fotogalérii:

Silvia Vršková so svetoznámou speváčkou Celine Dion.

 

CELÉ INTERVIEW ČÍTAJTE

NA PORTÁLI DENNÍKA PRAVDA

https://zurnal.pravda.sk/rozhovory/clanok/564855-tanecnica-z-lucnice-vykuzlila-messiho-finty/

 

Fotogaléria

Počet zobrazení: 51x



Prihlásenie



  • Pamätná izba v dome Martina Jonáša insitného maliara Kovačica - fotografia
  • Pamätná tabula na dome Martina Jonáša insitného maliara Kovačica - fotografia
  • Insitné umenie Kovačica - fotografia
  • Insitné umenie Zuzana Chalupová Kovačica - fotografia
  • Zuzana Vereská insitná maliarka Kovačica - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Prijatie krajanov o prezidenta Slovenskej republiky - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Thames Festival London - Slovenské centrum v Londýne - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - Justin Topoľský - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Pavol Hlásnik - Zväz Čechov a Slovákov v Rumunsku - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dušan Mikolaj - pamätný deň zahraničných Slovákov 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Milina Sklabinska - riaditeľka Ústavu pre kultúru Vojvodinských Slovákov - fotografia
  • Dušan Klimo - bývaly predseda Svetového združenia Slovákov v zahraničí - fotografia
  • Základný kameň pre pomník slovenského vysťahovalectva - Sad Janka Kráľa Bratislava - fotografia
  • Nadja Hammamberg - Slovenka žijúca vo Švedsku - fotografia
  • Milan Vetrák - predseda Úradu pre Slovákov žijúci v zahraničí - fotografia
  • Daniel Compagnon - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  • Marián Tkáč - predseda Matice slovenskej - fotografia
  • Pamätný deň zahraničných Slovákov 2011 - fotografia
  • Dolnozemský jarmok Bratislava 2011 - fotografia
  • Pavol Podolay - Slovák žijúcic v Nemecku - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  • Ján Zoričák - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  • Ján Zoričák - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  • Ján Zoričák - Slovák žijúci vo Francúzsku - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  • Vlastimil Fabišík - Folklórny súbor Púčik Brno - fotografia
  • Jánošíkov Dukát - Česká republika - fotografia
  • Jánošíkov Dukát - Česká republika - fotografia
  •  - fotografia
  • Rastislav Blažek - predseda Slovenské centrum Írsko - fotografia
  • Zbor poradcov predsedu ÚSŽZ zo zahraničia - fotografia
  • Pamätná tabula - gymnázium v Báčskom Petrovci - fotografia
  •  - fotografia
  •  - fotografia
  • Dolnozemský jarmok v Bratislave 2011 - fotografia
  • Kvetoslava Benková - koncert v Slovenskom rozhlase Bratislava - fotografia
  • Božena Farhart - Slovenka žijúca v Libanone - fotografia
  •  - fotografia
  • Krajanská nedeľa Detva 2011 - fotografia
  • Krajanská nedeľa PFS Detva 2012 - fotografia



Domov / O portáli / Mapa stránok / Registrácia / Kontakt

Copyright © 2011-2020 USZZ Všetky práva vyhradené
Stránky vytvoril a prevádzkuje Creativ line